Leerkrachten

Beste PAV-leerkracht,

Hartelijk dank voor uw interesse in deze webquest. Op deze pagina vindt u meer informatie over het doel van deze webquest, voor wie deze webquest is bestemd en u vindt hier een overzicht van de leerplandoelen en vaardigheden die van toepassing zijn. Ten slotte wordt er nog een indicatie gegeven van de duur van het doorlopen van deze webquest.

Doel

Het doel van deze webquest is dat leerlingen de gevaren van drugs en alcohol ontdekken. 

Om ervoor te zorgen dat de leerlingen deze webquest zelfstandig kunnen doorlopen, is de website voorzien van de pagina Instructies. Op deze pagina staan instructiefiches, instructiefilmpjes en handleidingen die de leerlingen extra ondersteuning bieden bij het uivoeren van de opdrachten. 

Daarnaast is de webquest voorzien van de pagina Symbaloo, waar een link naar een Symbaloo-pagina wordt gegeven. Deze website biedt een verzameling aan bronnen die over de informatie beschikken om deze webquest tot een goed einde te brengen.

Doelgroep

Deze webquest is oorspronkelijk ontwikkeld voor leerlingen uit de tweede graad van het bso die de richting Haarzorg gekozen hebben. De webquest is echter ook geschikt voor andere richtingen uit de tweede graad.

Leerplandoelen

1: Relevante en toegankelijke informatie vinden en selecteren uit ICT-bronnen, beeldmateriaal en geschreven teksten.

2: Onder begeleiding en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie gebruiken: concrete informatie uit ICT-bronnen en beeldmateriaal.

5: Bij het luisteren en het lezen, indien nodig en onder begeleiding, volgende strategieën gebruiken: gebruik maken van de context en het leesdoel bepalen. 

6: Zich bij het lezen en luisteren blijven concentreren, ondanks het feit dat men niet alles begrijpt. 

7: Bereid zijn om eigen teksten na te kijken.

13: De eigen mening en gevoelens uiten. 

22: Verhelderen dat omgevingsfactoren en micro-organismen invloed hebben op de menselijke gezondheid zoals oog hebben voor eigen gezondheid en die van anderen.

30: Bereidheid en durf tonen om het taalgebruik te verzorgen.

PAV tweede graad BSO. (2012). Opgehaald van VVKSO: https://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc/PAV-2012-014.pdf

Vaardigheden

Na het afronden van deze webquest kunnen de leerlingen ...

  • middelen opsommen waar je verslaafd aan kan raken
  • uitleggen wanneer er sprake is van een verslaving
  • uitleggen wat een verslaving is (lichamelijk/geestelijk)
  • de bekendste drugssoorten opsommen
  • uitleggen wat de wet zegt over drugs
  • verklaren waarom drugsgebruik gevaarlijk is
  • hun mening geven over alcoholgebruik onder de 16 jaar
  • een korte, informatieve tekst schrijven
  • een tijdschriftpagina opmaken
Duur

Leerlingen zullen in totaal ongeveer 200 minuten werken aan deze webquest. Dat zijn dus 4 lesuren van 50 minuten.

Geschatte tijd per opdracht:

  • Opdracht 1: 25 minuten
  • Opdracht 2: 25 minuten
  • Opdracht 3: 10 minuten
  • Opdracht 4: 15 minuten
  • Opdracht 5: 15 minuten
  • Opdracht 6: 15 minuten
  • Opdracht 7: 15 minuten
  • Opdracht 8: 25 minuten
  • Opdracht 9: 40 minuten
  • Peer-assessment & zelfreflectie: 15 min
Een zwakkere klas zal zeer waarschijnlijk langer werken aan deze webquest.
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin